söndag 5 juli 2015

"Stolhet och fördom" - en av mina favoritromaner

David M. Shapards ypperliga guide till Stolthet och fördom.
Boken hjälper läsaren att få en djupare insikt i romanklassikern!
Jane Austen är en av mina absoluta favoritförfattare och en av anledningarna till varför jag började skriva historiska romaner. När jag läste hennes romantiska böcker om den brittiska överklassens kärleksliv började jag undra hur livet var i Sverige på den tiden. En av Austens bästa böcker är Stolthet och fördom, historien om förälskelsen mellan den livliga fröken Elizabeth Bennet och den dystra men ack så stiliga och rättrådiga herr Darcy.

När man läser Austens böcker upprepade gånger händer det att man börjar undra om en del saker. Till exempel vad betyder det att Mr. Darcys inkomst definieras som 10 000 pund per år? Eller varför var det så skandalöst att fröken Lydia Bennet rymde med den skurkaktige herr Wickham?

De här sakerna och många andra förblir lätt mer eller mindre gåtfulla och därför var jag riktigt glad när jag upptäckte David M. Shaphards förträffliga The Annotated Pride and Prejudice som förklarar allt från etikett till mode och olika sedvänjor under Jane Austens tid. Boken är smidig att läsa parallellt med den svenska översättningen. Plötsligt får många saker sin förklaring och samtidigt får man veta en hel del mer om författarinnan. Visste ni till exempel att Jane Austen tyckte om att piffa upp sina hattar med nya dekorationer titt som tätt?